tiistai 28. elokuuta 2007

Suomi sai brändin - monella tapaa vastakkaisen Kanarialle

Taloussanomat kirjoitti tänään 28.8. seuraavasti Suomen
matkailubrändistä:

Luonnosteltu matkailubrändi perustuu neljään c-kirjaimeen.
Matkailu-Suomea luonnehtiviksi sanoiksi on valittu
credible eli luotettava, contrasts eli vastakohdat,
creative eli luova ja cool eli rento ja ”viileä”.
Sellaisena aletaan Suomea markkinoida matkailijoille,
jos Matkailun edistämiskeskuksen MEKin johdolla kehitetty
brändiluonnos menee läpi.

Brändiluonnoksen taustalla on valtioneuvoston viime
joulukuussa tekemä päätös, jonka mukaan Suomen
matkailumaakuva brändätään ja kansainvälisen viestinnän
koordinointia parannetaan. Työtä johtaa Finland Promotion Board,
johon MEKin ohella kuuluvat muun muassa Finpro, Tekes ja
Invest in Finland.
-------------------------------------------------------------------

Tapasin eilen huoltamolla tankatessani espanjalaispariskunnan.
He olivat turisteina kiertämässä autollaan Suomea.
Ehdin haastella pienen tovin heidän kanssaan ja tiedustelin
jossain vaiheessa, mitä he ovat pitäneet Suomesta. Sain vastaukseksi,
että luonto on kaunista, mutta ihmiset ovat sulkeutuneita ja jäykkiä.
Täällä ei ole muutoinkaan juuri mitään ihmeellistä katsottavaa,
tarkoittivat sillä aktiviteettejä ulkomaalaisille. No tämä oli
vain kahden ihmisen mielipide.

-------------------------------------------------------------------
Varmaankin Suomen kolme ensimmäistä c-kirjainta pitävät kutinsa,
mutta neljäs c: "rento ja viileä" ovat jotenkin ainakin keskenään
ristiriitaisia. Suomalaisesta perusjätkästä kun ei saa, ainakaan
selvin päin, rentoa millään - viileänä pysyy aivan taatusti,
ja jäykkänä kuin ... Rento suomalaisesta tosin kyllä tulee aivan
taatusti perinteisen perjantaipullon jälkeen.

-------------------------------------------------------------------

Kanariansaariin verrattuna Suomen brändi on oikeasti hyvin vastakkainen:

Credible tarkoittaa siellä melkein, että luota eniten itseesi ja
vaistoihisi, ainakin ruuhkissa kaduilla ja busseissa sekä yöelämässä.
Contrasts voisi ilmentää luontoa - maa<>meri, karuus<>vehreys ja eri kansallisuuksien runsasta läsnäoloa.
Creative ilmentää erittäin hyvin kanarialaisten voimakasta yritteliäisyyttä ja palveluhalua.
Cool - he ovat oikeasti rentoja ja ulospäinsuuntautuneita. Viileydellä
voi hyvin kuvata heidän itsehillintäänsä turistihäiriköiden mellastaessa ja örveltäessä.

Ei kommentteja: